Iga laps on eriline ja väärib võimalust!

Lapse vajaduste ÕIGEAEGNE märkamine


Eripedagoogilises töös on esmatähtis märgata iga lapse vajadusi, sekkuda ja toetada kui täiendav abi on lapsele vajalik. Igal sekkumisel on alati prioriteediks lapse parimad huvid, tema vajadused ja õigus olla märgatud ning toetatud.

Vahel võib juhtuda, et lapse (täielik) toevajadus ei ole kohe alguses 100% selge ja seda isegi siis, kui lapse arengu ja toimetuleku kaardistamiseks viiakse läbi korduvaid hindamistegevusi (ja seda mitme isiku poolt). Ühe võimaliku põhjusena võib see olla tingitud asjaolust, et laps kompenseerib oma toimetulekut teiste hästi arenenud oskuste ja teadmistega (olgu tegemist siis füüsilise või vaimse arengu eripäradega).
Oma töös olen kohanud mitmeid selliseid hetki. Olen olnud ise olukorras, kus minu (korduvad)hindamised ei näita välja lapse (kõiki)toekohti, kuid ette on tulnud neidki hetki, kus olen ise olnud isikuks kes teiste tähelepanu nende uuringutes mitte välja joonistunud abivajadus(t)ele juhib.
Enamikel kordadel on siiski olnud võimalik päriselt kokkuhoidvas ja südamega tööd tegevas meeskonnas märgata erinevate osapoolte (lapsevanem-õpetaja-tugispetsialist-arst-jt) poolt tegureid, mis viitavad võimalikele toekohtadele ning kus teineteist halvustamata liigutakse samm sammult lapse vajaduste väljaselgitamise suunas.

Eripedagoogilise töö suurimaks väljakutseks on lasteaias sageli asjaolu, et tegemist on nn esmatasandiga, kus lapse toevajadused hakkavad alles välja joonistuma. See on periood, kus väga sageli kuuleb lapsevanem esimest korda oma lapse kohta informatsiooni, mis võib erineda tema isiklikust nägemusest.
On täiesti loomulik, et iga lapsevanem on väga kaitsval seisukohal oma lapse suhtes ning seetõttu võib ette juhtuda nii eitust, kui vasturünnakuid infot jaganud isiku(te) suhtes. Kehvematel juhtudel ei ole võimalik esmakordselt infot jaganud isikul enam usalduslikku suhet taastada, sest lapsevanem on kogenud traumeerivat olukorda ning ei ole sellest taastunud. Samuti ei sobi kõik isikud omavahel ning isegi kui infot jagav täiskasvanu annab endast kõik, et hoolivalt ja heas usus teadmisi edasi anda, võidakse seda tõlgendada rünnaku ja kritiseerimisena.

Lasteaias töötades olen kohanud paljude aastate jooksul hetki, kus mindki on rünnatud (vahel vägagi koledasti) või kui lapsevanem vajab oodatust rohkem aega info protsessimiseks, uurib tuttavatelt või küsib kolmanda spetsialisti arvamust oma lapse arengu kohta. On igati tervitatav ja edasiviiv, kui täiendavat arvamust jagavad isikud on lugupidavad ja hoolivad isiku suhtes, kelle arvamuse osas lapsevanem kahtleb, praktika on aga ka näidanud, et leidub neidki, kes sihilikult ja halvakspanuga infot jaganud töötaja seisukohti kritiseerivad, vanemas segadust külvavad ja veelgi suuremat usaldamatust teise suhtes tekitavad.
Parimatel juhtudel on lapsevanem hoolimata oma tunnetest siiski valmis laskuma diskussiooni ning küsib infot jaganud isikult täiendavaid küsimusi, rohkelt selgitusi ja fakte tehtud tähelepanukute kohta. Minu kui tugispetsialisti jaoks on alati teretulnud ja lausa vajalik, et saaksin avatult vestelda vanemaga, kes esitab kasvõi tuhat küsimust (olgu need siis suured või väikesed) ja on valmis jagama oma tähelepanekuid. Mõlema märkamisi võrreldes saame alati kokku leppida edasised sammud (nt täiendava vaatlusperioodi nii lasteaias kui kodus samade kriteeriumite alustel) ning pärast seda taaskord maha istuda ja ühiselt mõtteid põrgatada.

Selleks aga, et iga laps oleks märgatud ja tema eest seisaksid hoolivad täiskasvanud peavad ühes meeskonnas töötavad isikud omama ühiseid väärtuseid ja põhimõtteid. Olema heatahtlikud, kõrvale jätma oma ego ning olema valmis (päriselt) südamega kuulama ja mõistma.
Oma argitöös olen juba aastaid praktiseerinud ühte mõttemuudatust (sest aja jooksul on algne suund sõnademängus ja -tähenduses muutunud ja jätnud liialt vabad ja laiad piirid tegutsemiseks). "Varajane märkamine" on minu jaoks asendunud põhimõttega "õigeaegne märkamine". Seda põhimõtet olen jaganud oma argitöö kolleegidega ning see sai sõnastatud ka ühe lasteaia sisutöö eesmärkidesse. Kui Sinagi tunned, et see põhimõte on kõnekas, kannab eneses vajalikku konkreetsust, julgust ja sihikindlust õigeaegselt sekkuda ja toetada igat last, siis oled lahkelt oodatud alla laadima TASUTA .pdf faili, kust leiad postituses jagatud pildi: 
https://drive.google.com/file/d/1oQHc3kfuao81nD0ewxfoBa3H5mkJZqy-/view?usp=sharing
Eelmine
Hommikuringi kokkulepped - visuaalsed abimaterjalid
Järgmine
Täidetavad sildid õpikutele ja (töö)vihikutele

Lisa kommentaar

Email again: